Kalibracja CLT, IAT - Ford

Wszystko o EMU
xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm
Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Sun Feb 08, 2015 4:50 pm

Witam,

Wczoraj próbowałem kalibrować czujniki IAT oraz CLT Forda Sierry oraz Mondeo (stare silniki Pinto, Zetec). Niestety, soft wyświetlił komunikat o nieprawidłowych danych. Co ciekawe, dla takich samych wartości oporów przeprowadzałem kalibrację w DET3 FIT i nie było z tym żadnych problemów.

Wartości które wykorzystywałem:
0 'C - 97200 Ohm
37'C - 19000 Ohm
100 'C - 2180 Ohm

Czy wartości oporów są za duże? Zastanawiałem się nad dołożeniem równolegle opornika, ale dla wartości oporu zastępczego przy oporniku 10 kOhm EMU również odmówiło współpracy.

Z góry dzięki za pomoc.

User avatar
przema72
Posts:36
Joined:Fri Aug 15, 2014 8:28 am

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by przema72 » Mon Feb 09, 2015 9:22 am

musisz wymienić czujniki na jakieś bardziej typowe typowy , te mają za dużą rezystancje i emu będzie wywalać błąd , bo myśli ze czujnik jest odłączony , w det3 nie było problemu ponieważ on nie sprawdzał wejścia

ewentualnie czujniki musisz przepiać do wejść analogowych i podciągnąć te wejścia dużo większa rezystancji zeby napiecie nie było tak duze na rozgrzanym aucie , w ustawieniach CLT i IAT mozna zdefiniowac inne wejscia niz fabryczne

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Mon Feb 09, 2015 9:56 am

przema72 wrote:musisz wymienić czujniki na jakieś bardziej typowe typowy , te mają za dużą rezystancje i emu będzie wywalać błąd , bo myśli ze czujnik jest odłączony , w det3 nie było problemu ponieważ on nie sprawdzał wejścia

ewentualnie czujniki musisz przepiać do wejść analogowych i podciągnąć te wejścia dużo większa rezystancji zeby napiecie nie było tak duze na rozgrzanym aucie , w ustawieniach CLT i IAT mozna zdefiniowac inne wejscia niz fabryczne
To akurat nie wchodzi w grę, nie będę przy każdym fordzie kombinować nad przerabianiem gwintów.
Chodziło mi raczej o dobór opornika do równoległego podpięcia, bo mimo znacznego zmniejszenia oporów - nadal EMU nie chce tworzyć charakterystyk.

Pozdro

User avatar
przema72
Posts:36
Joined:Fri Aug 15, 2014 8:28 am

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by przema72 » Mon Feb 09, 2015 9:59 am

ale problem jest tylko w tworzeniu harakterystyki ? , ja miałem problem z błedem czujnika

jesli tak to wykorzystaj dwa analogowe wejscia , i tam zrób inny Rx

User avatar
Jadzwin
Site Admin
Posts:1445
Joined:Tue Aug 12, 2014 11:27 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Jadzwin » Mon Feb 09, 2015 2:04 pm

A nie masz przypadkiem orginalnej tej charakterystyki.
Mysle ze jest to do wygenerowania...

Maciekx
Posts:22
Joined:Mon Sep 08, 2014 5:59 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Maciekx » Mon Feb 09, 2015 4:23 pm

Jakiś przykładowy silnik gdzie to występowało?

Przykładowo dla n9c silnika czujnik CLT i IAT mają identyczną charakterystykę:

0 stopni: 88k - 102k ohm
20 stopni: 35-40k ohm
40 stopni: 15-17k ohm
60 stopni: 7100-8k ohm
80 stopni: 3-4,5k ohm

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Mon Feb 09, 2015 5:42 pm

Maciekx wrote:Jakiś przykładowy silnik gdzie to występowało?

Przykładowo dla n9c silnika czujnik CLT i IAT mają identyczną charakterystykę:

0 stopni: 88k - 102k ohm
20 stopni: 35-40k ohm
40 stopni: 15-17k ohm
60 stopni: 7100-8k ohm
80 stopni: 3-4,5k ohm
Charakterystyki są takie same dla silników serii pinto, dohc 8v, zetec. Przynajmniej te podawane w serwisówkach. To co ja podałem, to wynik pomiarów rzeczywistych.
Jadzwin wrote:A nie masz przypadkiem orginalnej tej charakterystyki.
Mysle ze jest to do wygenerowania...
To jest właśnie taka charakterystyka, jak podana przez Maciekx. To podają serwisówki i autodata. Podane przeze mnie wyniki to test w lodzie, wrzątku i wodzie o temperaturze zmierzonej termometrem medycznym.

User avatar
Jadzwin
Site Admin
Posts:1445
Joined:Tue Aug 12, 2014 11:27 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Jadzwin » Mon Feb 09, 2015 11:57 pm

Straszny rozrzut...
Nie ma jakis sprawdzonych danych z uwzglednieniem wartosci ujemnych temperatur ?

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Tue Feb 10, 2015 12:42 am

Jadzwin wrote:Straszny rozrzut...
Nie ma jakis sprawdzonych danych z uwzglednieniem wartosci ujemnych temperatur ?
Szukałem, na stronach microsquirta i megasquirta znalazłem tylko info, że w m.in. Mustangach charakterystyki tych czujników były identyczne.
Jeden z wątków:
http://www.diyautotune.com/tech_article ... ng_5_0.htm

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Wed Feb 11, 2015 12:37 am

Jakub, do jakiej ujemnej wartości sprawdzić czujnik, aby udało się skalibrować? Jutro mogę zrobić test z zamrażalnikiem, bo na mrozy na podwórku będę musiał jeszcze długo poczekać...

User avatar
Kisielisodd
ECUMASTER TEAM
Posts:227
Joined:Fri Aug 15, 2014 9:49 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Kisielisodd » Wed Feb 11, 2015 12:44 am

-40 nie zabije czujnika ale ciężko będzie znaleźć taką temperaturę. :D

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Wed Feb 11, 2015 8:15 am

Załatwiamy suchy lód. Inwestujemy w naukę. Info wkrótce.

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Fri Feb 13, 2015 7:44 pm

Brak dostępności suchego lodu w moim mieście, przeprowadziłem dodatkowo test na płynie chłodzącym G11, temp. wrzenia 110'C.

Przy 110 'C wyszło 1576 Ohm.

Dla wklepanych oporów przy 0, 100 i 110 'C uzyskałem wykres kalibracji:
Image

Przy temperaturach 37, 100 i 110 'C uzyskałem:
Image

Niestety, nie udaje się stworzyć wykresu dla 0, 37 i 110'C.

Waszym zdaniem, który z powyższych wykresów lepiej odwzoruje rzeczywistość? Różnice dla temperatur "pokojowych" są bardzo duże. Czy jest możliwość ręcznej aproksymacji tego napięcia jakąś funkcją w oparciu o przeprowadzone pomiary?

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Fri Feb 13, 2015 10:00 pm

http://www.useasydocs.com/theory/ntc.htm

Korzystając z kalkulatora znajdującego się pod tym adresem jestem w stanie uzyskać wartości pokrywające się z pomiarami. Jeśli znałbym wartość rezystora Rx w EMU, to może mógłbym ręcznie zadać krzywą napięcia vs temperatura?

Kuba, co myślisz o tym pomyśle? Jesteś w stanie udostępnić tą wartość, czy zmierzyć ją tak jak przy kalibracji det3? :)

User avatar
Jadzwin
Site Admin
Posts:1445
Joined:Tue Aug 12, 2014 11:27 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Jadzwin » Tue Feb 17, 2015 2:11 am

Wartosc Rx w EMU to 2200 Ohmow

W przypadku tego czujnika przydaloby sie wiecej, ale sproboj wygenerowac

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Fri Feb 20, 2015 3:44 pm

Wygląda to następująco:
Image

Zobaczymy na ile pokrywa się z rzeczywistością. Jeśli będzie OK, to polecam udostępnić w sofcie - bardzo popularne wśród fordów, również amerykańskich.

Huragan
Posts:18
Joined:Mon May 11, 2015 9:01 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by Huragan » Tue May 19, 2015 12:42 am

Udało sie z tymi czujnikami forda ?

xmaniekx
Posts:14
Joined:Sun Feb 08, 2015 4:42 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by xmaniekx » Wed May 20, 2015 9:55 pm

Huragan wrote:Udało sie z tymi czujnikami forda ?
Tak, wszystko działa, aczkolwiek wymagało zmiany rezystorów kalibracyjnych.

kris4cars
Posts:26
Joined:Tue Jan 20, 2015 9:09 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by kris4cars » Mon Aug 17, 2015 10:53 pm

Ma ktoś charakterystykę do czujników o numerach 0 280 130 060 i 0280 130 037 ??
Akurat to vag ale nie mogę znaleźć charakterystyk.

MBprocessor
Posts:1
Joined:Sat Aug 16, 2014 5:38 pm

Re: Kalibracja CLT, IAT - Ford

Post by MBprocessor » Thu Aug 20, 2015 10:20 pm

Napiszcie coś więcej o czujnikach Forda, ponieważ mam ten sam problem i nie wiem jak go rozwiązać.
Kuba czy będzie możliwość wpisania tych wartości fabrycznych i wygenerowania krzywych dla czujników Forda bez błędów i przeróbek instalacji?

Locked